top of page
bg_cv.jpg

Detaljert CV.

For den nysgjerrige er denne landingssiden en utdypet utgave av CV'en, med beskrivelse av et knippe relevante arbeidssteder og utvalgte enkeltprosjekter.

arbeidssteder.png

Relevante arbeidssteder.

UX-designer  Increo

2021-2023

Som UX-designer i teknologibyrå har jeg fått erfare utrolig mange spennende bransjer på kryss og tvers av landet. Alt fra luksushotell i Trondheim, gigantiske avfallsanlegg i Stavanger, vinimportør, kollektivtransport, de du må bruke for å kunne ha en strekkode på produktet ditt og større finansselskap m.m.

 

Typiske oppgaver og rolle har vært å fasiliere workshops og brukertester. I tillegg naturligvis sikre gode wireframes og medfølgende prototyper og tilhørende design.

 

Jeg drev et større prosjekt knyttet til de nye reglene til universell utforming, nemlig tilgjengelighetserklæringen til Uutilsynet. Det ble utformet fyldige rapporter og for å sørge for eierskap og kunnskap til kunde ble den utformet på en slik måte at de enkelt kunne bli kjent med innholdet og utfylling var gjenspeilet oppsettet til Uutilsynet. Hadde også opplæring internt på de oppdaterte reglene og hvordan undersøke dette på faktiske nettsider.

 

Som en ekstra bonus opprettet og ledet jeg Morokomitèen. Her var det ansvar for å lage årshjul, budsjett samt planlegge aktiviteter. Enkelte aktiviteter hadde behov for en del logistikk, bestillinger, samkjøring o.l, hvilket var noe jeg koste meg veldig med og dette ble godt mottatt - stort eller smått. Hadde ukentlig "gjøgling" med artige innslag på byråmøter, alt fra intern "Hvem bor her?" og uttallige Kahoots m.m

​

Sammendrag​
  • Bredt kundespekter

  • Fasilitere workshops

  • Wireframes / prototyper

  • Lage selgende og visuelle presentasjonsmaler både internt og til kunder

  • Fasilitere og gjennomføre brukertester

  • Universell utforming / tilgjengelighetserklæringer

  • Diverse artikler om UX-design, brukertesting og hvordan det foregår, universell utforming

  •  Opprettet og ledet Morokomitèen

    • Ukentlig gjøgler under byråmøte (Hvem bor her)

    • Årshjul/planlegging/logistikk/budsjetthåndtering

​

​

​

UX-designer  Tripletex

2018-2021

I Tripletex var det et ungt og utviklertungt miljø med et mindre UX-team med stort hjerte. I min tid i Tripletex var jeg innom ulike team og kompetansefelt, A-team (overordnet ansvar for hele systemet), KRR (regnskap, moms og inkommende fakturaer) og Piggybank (Bank-team) var bl.a med å skape det første dashboardet for bankintegrering da dette var nytt og revolusjonerende. I tillegg hadde jeg ansvar for deler av prosessen rundt fakturamal-designeren.

 

For det meste var fokuset på brukerforbedringer i selve regnskapssystemet. Samtidig var jeg så heldig å få jobbe med ny brukerflyt knyttet til prøvebrukere, i korte trekk gikk dette fra 15 til 5 steg og dette medførte en stor økning leads til salgsavdelingen.

 

Sammen med de andre dyktige UX'erne ønsket vi samtidig å utfordre Tripletex på vårparten i 2019 da designet på det tidspunktet allerede begynte å bli for generisk og på sikt utdatert. Vi la frem flere gjennomtenkte eksempler på et mer sammenkjørt design for hele systemet, samtidig som det var fremtidsrettet og stilig. Slik både nettsiden og systemet Tripletex ser ut i dag, er tett opptil det utgangspunktet som ble presentert den vårdagen i 2019.

 

Sammendrag
  • Forbedret og betydelig forkortet brukerløp for prøv gratis-registrering (fra 15 til 5)

  • Design sprint for konsept med design egen fakturamal

  • Bank dashboard (revolusjonerende på daværende tidspunkt)

  • Konsept til lager og logistikk (diverse bundle-løsninger)

  • Konsept til oversikt på kundens faktura og tilleggsfunksjoner

  • Nytt designforslag våren 2019 (dette er nå i bruk i både systemet og på nettsiden)

  • Vinner av beste løsning under Hackathon ved 2 anledninger (møteromsoversikt/pad + dagens tips/hvordan har du det (under covid))

  • Presentasjoner: Gode brukeropplevelser

  • Forbedret og systematiserte eldre designsystem

  • Laget grunnlag for nytt designsystem

  • Opprettet morokomitè under pandemien

​

​

​

UX-designer  Codan Forsikring

2017-2018

Min tid i Codan Forsikring var jeg IT-potet hvor jeg fungerte som utvikler, UX-designer, grafisk designer m.m. Hele spekteret som interaksjonsdesigner ble benyttet.

 

I tillegg til kontinuerlig forbedring av nettløsningen var det et større prosjekt knyttet til kartlegging av kundereise med tilhørende painpoints. Min rolle på dette tidspunktet var å komme med konkrete løsninger på painpoints på ulike deler av kundereisen.

 

Parallelt ble det brukt eksternt byrå til rebranding, det ble min oppgave å ordne så nettsidene ble oppfrisket med nye farger, bilder, fonter, ikoner , ny pg funksjonell meny ++.

 

Det var hos Codan Forsikring jeg fikk første smak på Google Design Sprint og hvor effektivt (og gøy!) denne effektive måten er å jobbe på. Det ble utformet et konsept med forsikring on demand og testpersonene gav dette full pott. Det landet til slutt på et testkonsept med bunadsforsikring.

 

Sammendrag
  • Forsikring on demand

  • Forbedret og redesignet bestillingsløp (salesflow, eposter)

  • Forbedret navigasjon

  • Geriljatesting, AB-testing

  • SEO-optimalisering

  • Plakater

  • Fotograf (sikker bilkjøring, refleksens dag)

  • Organisere lager for merch

  • Kundereiseprosjekt / medlytt etc

  • Forenklet gjenbruk av kode i Sharepoint (gjenbrukbare moduler, slik at andre enn bare eksperter kunne redigere)

​

​

​

​

Arbeidssteder
Increo
Tripletex
Codan Forsikring
Utvalgte prosjekter
prosjekter.png

9 Utvalgte prosjekter.

UX-designer  Saltdalshytta

2021-2023

→ Ny hytteløsning: Lillebror

Saltdalshytta lanserte hytteløsningen Lillebror, en rimelig løsning hvor man kunne velge løsning som er koblet til fasiliteter som vann og strøm, og en fri løsning uten tilkoblet vann og strøm. Samtidig ville de få presentert 2 alternativer innenfor dette igjen, hvor det er med hel andreetasje eller hems.

Lillebror - tilkoblet vann: https://saltdalshytta.no/hytter/ferdighytter/lillebror/lillebror-1 

Lillebror - "Grønn" hytte uten vann og strøm - https://saltdalshytta.no/hytter/ferdighytter/lillebror/lillebror-1-frakoblet

 

→ Ny tilvalgsside basert på katalog

Saltdalshytta ønsket en mer effektiv måte å la kundene velge tilvalg på, så de lanserte konsepter, dvs ferdige fargesammensetninger så det går raskere å velge, samt enklere ved bestilling. Det resulterte i en ny, elegant, inspirerende løsning for tilvalg - basert på fysisk tilvalgskatalog

Link: https://saltdalshytta.no/tilvalg

 

→ Annet

Utenom dette, diverse justeringer og forbedringer gjennom årenes løp
 

​

​

UX-designer  Tilgjengelighetserklæringer

2022 - 2023

Med de nye reglene knyttet til universell utforming, måtte det lages en løsning som både kvalitetssikrer det faglige, samtidig som det gir eierskap til den som er ansvarlig for nettsiden, nemlig nettstedseier. Det er ikke nødvendigvis slik at nettstedseier/firma har kjennskap til disse reglene og derfor var det viktig å lage en løsning som fungerer for alle parter, samtidig som det er enkelt og effektivt å fylle inn hos UU-tilsynet.

 

Dette resulterte i et massivt dokument på snaut 20 A4-sider. Innledningsvis står det forklart hvordan dokumentet er lagt opp, slik at nettstedseier kan forstå innholdet. Det er samme spørsmål/oppsett som på UU-tilsynet, så det skal være så enkelt som at nettstedseier hermer etter svarene som er faglig vurdert, samtidig som de da får en forståelse og følelse av hva universell utforming betyr i praksis og viktigheten av dette.

 

Bloggartikkel:

https://increo.no/blogg/krav-om-tilgjengelighetserklaering-hva-innebaerer-det

 

Utført for

  • Delta, oppleve, skape / Trøndelag fylkeskommune

  • Nordligefolk.no

  • Senterfornordlikefolk.no

  • Trondheim renholdsverk

++

​

​

​

UX-designer  AtB

2022

Min rolle i dette prosjektet var å bl.a fasilitere workshops og brukertester over flere dager og samle innsikt for videre konseptutvikling
 

Del av designsprint, teste 2 ulike konsept for AtB.

 

Et konsept for å øke bruken av buss i Trondheim sentrum.

Et konsept for å gi et bedre tilbud til de som bor et stykke unna buss, da med enten taxi-løsning, alternativt samkjøring "SittPå"

​

​

​

UX-designer  Santander

2022-2023

  • Diverse forbedringer knyttet til epostutsendinger + landingssider

  • Diverse mindre og hyppigere oppgaver

  • Workshops

  • Div. konkurranser

  • Mailer

  • Konsept/løse utfordringer

​

​

​

UI/UX-designer  Westco Miljø

2021-2022

Westco Miljø er en kjede store avfallsanlegg i Stavangerområdet. De hadde fra før en relativt moderne app, og utadert nettside. Sistnevnte var det ønskelig å fornye i samme drakt som appen.

 

For å vite hva som skulle leveres ble det forberedt en innsiktsworkshop. Workshopen ble tilpasset de spørsmålene som var ønsket å få svar på for å få en fyldig start, samtidig lande en forventning om hvilken vei som skal tas. 

 

Utgangspunktet var at svært få (kun èn) jobbet med nettsidene fra før og utfordringen før workshop var å få med flere i ledelsen til å være med på endringene. Som oppvarmingsoppgave fikk de skrive digitale lapper om hva de selv tenker om sitt arbeidsted og positive og store ord ble lagt frem. Etter gjennomgang ble den digitale tavla disse lå på fjernet og bak lappene kunne en nå se skjermbilde av eksisterende nettsted. Oppfølgingsspørsmål ble da "Hvordan tenker dere disse lappene henger sammen med det besøkende ser?" - dette overbeviste de nølende om at inntrykket de hadde internt ikke stemte overens med inntrykket nettstedet gav.

 

Det ble også gjort et solid arbeid med å se hva brukerne egentlig brukte eksisterende løsning til. I utgangspunktet ønsket Westco fokus på bedrifter, siden det er det de ser mest av på sine anlegg, mens Google Analytics viste at nettsiden hadde flertall av privatkunder som "bare skal bestille container". Både privat- og bedriftkundebehov ble ivaretatt på den nye løsningen.

 

Etter det gikk det slag i slag med å lage ny sitemap/informasjonsarkitektur, wireframes, designet ble basert på appen de hadde. Det ble holdt brukertester og kort tid etter småjusteringer ble nettstedet lansert.

​

​

​

UX-designer  GS1

2021 - 2022

GS1 leverer bl.a strekkoder til næringslivet, helsesektor o.l. Strekkoder inneholder utrolig mye informasjon. Dersom et produkt skal distrubieres, da har det vært innom GS1.

 

GS1 er globalt og de skulle ha nettside i ny drakt, dog i et malverk som var bestemt i forkant. Det viktigste for avdelingen i Norge var å finne ut av deres behov og utfordringer med nettløsningen de hadde på det tidspunktet. Største tidstyv og painpoint var at de aller fleste forstod ikke hva slags type strekkode de skulle ha pga internspråk (GTIN, bl.a). Dette, i tillegg til uoversiktlig navigasjon gav mange repeterende spørsmål inn til support. Support sin innsikt var vesentlig og hovedfokus fra et UX-perspektiv, for å sørge for at de som er avhengig av å få strekkode kunne være selvbetjente. Søkefelt ble også løftet høyt opp ved lansering av samme årsak.

 

Prosjektet var innom innsiktsworkshop, wireframes, konsept med deres forhåndsdefinerte design, og naturligvis brukertestet for å teste og sikre naturlig navigasjon.

​

Prosjektets verdi for kunden

  • Brukervennlig nettløsning

  • Naturlig navigasjon og forenklet språk (justere bruken av stammespråk)

  • Selvbetjening for folk som er låst til å måtte bruke GS1 (finnes ingen alternativer)

  • Mindre trykk og repetering inn til support

​

​

​

UX-designer  Family Sports Club

2021

Mindre prosjekt, stor påvirkning

"Juni, juli, august, september, oktober, november og desember hadde vi tidenes høyeste salg per måned for sentrene. Altså salgsrekord hver eneste måned målt mot tidligere år. Vi lå da på en budsjett-oppnåelse fra 109 prosent til 177 prosent"

- Administrerende direktør Trygve Hagen

https://t-i.no/ellevill-utvikling-for-family-sports-club/

 

Family Sports Club (FSC) er en slags hub for flere ulike treningssentere over hele landet. De slet med laber registrering av nye brukere og ønsket at det skulle undersøkes hvorfor. Ved å sjekke funnel i Google Analytics kom det frem at de færreste klarte å komme seg gjennom registreringsløpet grunnet flere årsaker, både UI-utfordringer og en del tekniske utfordringer. Etter at disse ble oppdaget og løst raskt, da dette ble en prioritert sak, ble resultatet over all forventning.

​

​

​

UI/UX-designer  Britannia

2021

Luksushotellet Britannia har (såklart) egen VIP-avdeling med bl.a spa og fitnessenter å bjuda på. De hadde behov for en løsning som gjorde det mulig å booke spesifikke timer til gitte dager og tider, tidligere var dette løst ved bruk av PDF med oversikt på timene og drop-down til et kontaktskjema.

 

Ved bruk av best practice og inspirasjon fra gode løsninger fra større kjeder ble det laget en praktisk samt elegant løsning for booking av trening. En naturlig gren videre var også ulike visuelle måter å presentere dette på, både moduler og lukseriøse landingssider.

​

​

​

UX-designer  Moestue

2021

Min rolle

  • Fasiliterte workshops

  • Co-UX-designer, kvalitetssikre prisnipper underveis 

  • Universell utforming

​

Vinimportøren Moestue hadde sårt behov for moderne nettsider. Utgangspunktet var noe eldre nettsider med mye informasjon og veldig mye som skjedde mtp bildebruk. Det ble flittig brukt tid på innsiktsarbeid for å la stakeholders i Moestue komme med sine ønsker og mål for nettstedet. Sammendraget av innsiktsworkshop konkluderte med at de hadde felles tanker om at de ville fremstå som profesjonelle, med god oversikt med relevant og fyldig informasjon da målgruppen både skulle ta for seg vinkjenneren og den som ville ha en god flaske til en gitt matrett.

​

​

​

bottom of page